Buitenlanders in Denemarken zijn het doelwit van telefoonfraude door de ‘Immigratiedienst’ zeggen autoriteiten.
De Deense Immigratiedienst (Udlændingestyrelsen) waarschuwt voor aanhoudende telefoonfraude waarbij personen zich voordoen als immigratieambtenaren en proberen persoonlijke informatie te verkrijgen van buitenlandse ingezetenen.
De Immigratiedienst heeft meldingen ontvangen van burgers over oplichtingsoproepen die afkomstig lijken te zijn van het hoofdnummer van de Immigratiedienst, zo staat in een verklaring .
De beller zal beweren dat de verblijfsvergunning van de buitenlandse ingezetene binnenkort verloopt en dat hij/zij het CPR-nummer (persoonlijk registratienummer) moet opgeven om dit te voorkomen.
“Deze telefoontjes komen niet van de Deense Immigratiedienst en zijn oplichterij”, aldus de autoriteit in de verklaring, waarbij ze benadrukt dat ze nooit op deze manier contact zou opnemen met leden van het publiek.
Om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze oplichting, moet u uiterst voorzichtig zijn als u onverwachts een telefoontje krijgt van iemand die zich voordoet als iemand van de Deense Immigratiedienst (Udlændingestyrelsen).
Dit geldt des te meer als u de autoriteit onlangs niet heeft gecontacteerd en er geen zaak in behandeling is, aldus de rechtbank.
Vertrouw niet op het nummer van de beller op uw telefoon, omdat dit gemanipuleerd kan worden.
Als u wordt gevraagd om persoonlijke of gevoelige informatie te verstrekken via de telefoon, moet dat een onmiddellijke waarschuwing zijn. Als u twijfelt, beëindig dan het gesprek.
Als u slachtoffer bent geworden van telefoonoplichting, adviseert de Immigratiedienst u dit te melden bij de politie in Denemarken via het niet-spoedeisende telefoonnummer 114.
De online bron sikkerdigital.dk (in het Deens) biedt meer informatie over online oplichting, het identificeren van nepbellers, misbruik van persoonlijke gegevens en misbruik met behulp van afbeeldingen en video’s.